Text de Ariana Cică
Este acea perioadă din an minunată, plină de bucurii și de iubire, dar este și perioada în care cheltuim mai mult decât trebuie. De câte ori nu te-ai uitat la un raft într-un magazin mare, înconjurat de oameni, și te-ai gândit: „Hai totuși, să fie, că nu se știe niciodată”?
Ba se știe, te asigur eu: nu o să mai ai nevoie de lucrul respectiv în curând. S-ar putea să-l fi cumpărat dintr-un impuls, atrasă de reclamele care te fac să crezi că ai nevoie de o mașină de făcut pâine, sau de un set de cești pe care știi că n-o să îl scoți vreodată din vitrină.
Cred că cel puțin o dată ai trecut printr-o astfel de situație și înțeleg foarte bine. Ai văzut o ofertă care părea de neratat sau ai văzut niște decorațiuni frumoase și ai simțit nevoia să le cumperi.
Genul acesta de impuls de a cumpăra se manifestă mai ales în preajma sărbătorilor. Așa cum îl văd eu, Crăciunul este o sărbătoare care este foarte plăcută la ochi, rafturile pline ne atrag parcă și mai mult decât în restul anului, iar decorațiunile nu par niciodată de ajuns. Acest comportament poartă numele de consumerism și e un fenomen care descrie foarte bine societatea de astăzi.
În primul rând, ce este mai exact consumerismul?
Este un fenomen social și economic care încurajează achiziția de bunuri și servicii în cantități din ce în ce mai mari, chiar și atunci când nevoile noastre au fost satisfăcute. Odată cu revoluția industrială, în secolul XX, producția în masa a dus la o criză economică, în urma căreia a apărut supraproducția. În general, în economia de piață în care trăim, consumul este necesar pentru a acoperi nevoile oamenilor. Însă marketing-ul funcționează tocmai pe baza iluziei acestor nevoi – îi face pe oameni să creadă că au nevoie de anumite lucruri. Majoritatea lucrurilor de care oamenii cred că au nevoie în această perioadă sunt de fapt doar nevoi fabricate, create de agenții de marketing ai marilor companii.
În cartea sa despre consumerism, The Theory of the Leisure Class publicată în 1899, Thorstein Veblen spune că una dintre cauzele acestui comportament de consum exagerat este fapul că oamenii din clasele superioare și privilegiate dispun de resursele necesare pe care le redirecționează către un consum nechibzuit.
Consumerismul este în antiteză cu mișcări sociale precum slow living, sau minimalismul ca stil de viață, cât și traiul sustenabil. Consumul produselor locale, care încurajează micii antreprenori, consumul echilibrat și achiziționarea unor produse de calitate care să fie folosite pentru ani de zile, sunt într-un fel forme de anti-consum. Nu putem opri cu totul consumul, lucrul acesta e doar o utopie, însă putem alege să consumăm cu sens și cumpătat. Asta înseamnă să ne gândim bine înainte la nevoile noastre și să alegem produse de calitate și sustenabile pe termen lung.
Știai că?
– Un american cheltuie peste 900 de dolari în această perioadă pentru cadouri.
– 15% din cetățenii statelor europene sunt nemulțumiți de cadourile pe care le-au primit de Crăciun, iar 10% dintre ei nici măcar nu-și amintesc ce au primit anul trecut.
– Mulți oameni consideră că rămân în datorii după Crăciun. Statisticile arată că 19% dintre români rămân cu datorii după perioada sărbătorilor. În alte țări lucrurile stau asemănător: 22% din americani cred că sunt în datorii după Crăciun, 17% în UK, 13% în Polonia
Câteva ponturi pentru consumul echilibrat în perioada Crăciunului:
– Gândește-te de două ori înainte de a cumpăra ceva. Aici mă refer la lucrurile de sezon, nu la lucruri pentru casă. Decorațiuni, mâncare festivă, jucării și jocuri. Chiar ai nevoie de ele?
– Creează un buget realist și încearcă să nu-l depășești pentru a avea câteva limite.
– Cadourile scumpe nu sunt neapărat cadouri grozave.
– Mâncarea nu este de aruncat. De ajutor este să stabilește un meniu pentru masa de Crăciun și să calculezi ce cantități ai avea nevoie pentru a pregăti totul. În felul ăsta te asiguri că nu cumperi mai mult decât e nevoie, ca să nu risipești alimentele.
Cadourile sunt cele care ne stresează cel mai mult: „Dacă nu-i va plăcea? Oare care-i culoarea ei favorită? Dacă crede ca-i un cadou ieftin?” – sunt gânduri pe care e posibil să le fi avut și tu în această perioadă.
Sărbătorile de iarnă, și nu numai, nu sunt despre cadouri scumpe și care-pe-care să mulțumească, sunt despre oameni, despre amintiri alături de cei dragi, despre iubire și afecțiune. Înainte să mergi într-un mall și să iei magazinele la rând, în căutare de orice, îți recomand să îți iei puțin timp de gândire, să faci o listă și să te întrebi „Ce vreau să-i dăruiesc acestei persoane? De ce e ea importantă pentru mine și cum îi pot arăta asta printr-un cadou?”
Nu uita de asemenea că un cadou poate să îmbrace numeroase forme, uneori putem doar să oferim o experiență, căci cadourile nu se rezumă la lucruri materiale.
Mai jos, am adunat o listă de idei simple pentru cadouri:
Cadourile handmade sunt cele mai apreciate și îndrăgite. Poate să fie vorba de o scrisoare, de un borcan cu prăjituri făcute de tine, de ornamente sau decorațiuni. Orice ar fi, ar fi un gest simplu și drăguț și nu trebuie să fii cea mai îndemânatică persoană pentru a oferi un cadou făcut de tine.
Dacă este o persoană destul de apropiată, atunci sunt șanse mari să știi ce își dorește, pentru că probabil ți-a vorbit despre asta. Unele persoane preferă să primească lucruri utile de care au nevoie și nu se supără că „s-a stricat surpriza”. Nu toată lumea vrea să fie surprinsă.
Cărțile întotdeauna funcționează. E un cadou simplu, dar care poate fi foarte apreciat. Dacă te hotărăști să dăruiești cărți, anticariatele s-ar putea să fie o variantă bună pentru tine. În anticariate poți găsi cărți de toate felurile, bine îngrijite, unele chiar cu aspect nou. Poți să-i împrospătezi aspectul cu o hârtie de cadouri, un bilețel scris de tine în interior sau un semn de carte handmade, și s-ar putea să ai cadoul perfect.
Ciocolata merge mână în mână cu cafeaua aproape întotdeauna. E o combinație simplă prin care îi poți oferi cuiva drag un răsfăț dulce sau cald, de ce nu? Nu uita că un cadou poate fi și o ieșire în oraș. Cheama-ți cel mai bun prieten la o cafea sau o ciocolată caldă și spune-i pentru ce îi ești recunoscător în acest an.
Bun, acum că ai găsit un cadou potrivit, te întrebi dacă e cazul să-l împachetezi în ceva – asta dacă e vorba de un cadou palpabil, recunoștința și experiențele merg și fără ambalaj.
Împachetatul poate să fie puțin problematic. Toată lumea crede că e musai să cumpere și o pungă de cadou, dar adevărul e că de obicei ele sunt mai degrabă inutile. O grămadă de risipă, plastic și ambalaj în plus. Recomandarea mea ar fi să fie cât mai simplu tot aranjamentul. Dacă este nevoie, folosește hârtie simplă, nu din cea plastifiată pentru că nu mai poate fi reciclată după aceea, de o culoare neutră și frumoasă, cum ar fi cea maro care oferă un aspect vintage. Poți folosi chiar și ziare sau pagini din reviste pentru a ambala un cadou.
De asemenea, un material textil, cum ar fi un prosop de bucătărie cu un model drăguț, poate să fie și el, la rândul lui, folosit mai departe. E un fel de cadou 2 în 1.
Partea cea mai distractivă e atunci când vine vorba de ornamente. Aici poți să te joci cum vrei tu: adaugă flori uscate, crenguțe, conuri sau felii de portocale uscate.
Dacă se întâmplă să rămâi fără idei, poți găsi inspirație peste tot pe internet pentru cadouri handmade, de exemplu pe Pinterest.
În final, nu uita că indiferent ce alegi să dăruiești de acest Crăciun, un cadou trebuie făcut din recunoștință și apreciere, nu din obligație.
Crăciun echilibrat tuturor!